What’s in a name?
Denk goed na over de naam van je bedrijf las ik in de informatie die ik na inschrijving meekreeg van de Kamer van Koophandel. Altijd fijn, gratis advies achteraf. Ik ga meteen aan mezelf twijfelen. Heb ik eigenlijk wel goed nagedacht?
Mijn ouders hebben er indertijd wel over nagedacht. Nynke, een Friese naam, koosnaam voor jonge meisjes die Tryntje (spreek uit als Trientsje) heetten. In het ‘Hollands’ Trijntje en zo heet mijn moeder, naar haar beppe Tryntje. Nynke, ook het pseudoniem van een beroemde kinderboekenschrijfster die deze naam koos omdat een oudere Nynke haar vroeger verhalen vertelde. Mijn ouders wensten voor mij dat ik zou houden van verhalen.
Een achternaam is veranderlijker dan een voornaam. Nynke heet ik, schrijven doe ik. Ik hou het graag persoonlijk en simpel en de domeinnaam was nog vrij. Veel meer kan ik er niet van maken. Dus als ik dan lees: ‘denk goed na!’, schrik ik een beetje.
Op de ondernemersbeurs die deze dagen in Martiniplaza aan de gang is wordt een prijs uitgereikt aan de beste jonge ondernemer van het Noorden. De kandidaten uit Groningen heten: Water & Energy Solutions en Guapa Media, uit Drenthe komen Burnies en Zorgon, de Friese kandidaten zijn B & G Food Factory en Olijve Metaal. Die laatste, toevallig (?) uit Oosterwolde heeft wat mij betreft een streepje voor. Hij houdt het simpel. Hij heet Olijve en werkt met metaal. De anderen hebben denk ik internationale ambities. Of is het niet stoer, een simpele Nederlandse naam?
Ik ben er bang voor. Binnenkort ga ik naar de Coffee Club Hoogkerk, een netwerk van ondernemers uit Hoogkerk en omgeving. De club gaat coffee drinken en netwerken om de hoek bij S2M oftewel Seats to Meet. Prachtig, maar ik ben ook tevreden met een kruk. Al snap ik dat ‘krukken om te kletsen’ ook geen naam is.
Sorry, the comment form is closed at this time.